Потникът във всичките му разновидности е доста опростена дреха, но трябва да призная с изключителна функционалност . Можем да го комбинираме с всичко – със сако и дънки, с къси панталони или пола, или просто да спим със него. Всъщност дамският потник, а и мъжкият, са в нашият гардероб сравнително отскоро. Тяхната поява и масовото им налагане започва през 20-те годинини на миналия век. До преди първата война не е било прието мъжете, а да не говорим за жените, да демонстрират голите си ръце публично. Дори и мъжкото бельо, покриващо горната част на тялото е било фанела с дълъг ръкав. Това се променя след войната, когато промените в облеклото отразяват промените в обществото. Жените започват да носят рокли, откриващи голяма част от тялото им, ризи с къс ръкав, или без , както и да се наслаждават на човешкия контакт, държейки партньора си за ръка на публични места, нещо немислимо до скоро. Както се казва – революция ! Докато при мъжете потниците са навлезли доста бързо , заменяйки в годините на оскъдица долните фанели с дълъг ръкав, изискващи повече плат, то (както винаги) в дамската мода това не е било толкова бързо и леко.
Жени, които носят потници се появяват публично за първи път на Олимпийските игри през 1921 проведени в Стокхолм. Първите дамски топове са били част от бански костюми. Те са били подобни на днешните дамски камизолки , но с добавено парче в долната част, за да се прикрива горната част на бедрата. Общо 27 жени са се участвали в състезанията по плуване на тези игри и техните бански костюми били счетени , разбира се, за „нескромни“ от много новинарски издания и зрители. Това донякъде намира и своето оправдание, защото по-голямата част от банските са били изработени от коприна прозираща при намокряне . Представете си гледката във времената когато епилацията е била непозната дори като идея. Тази поява на дамския топ, като част от бански костюм, поставя началото на навлизането на дамския потник в женския гардероб и на названието Tank Top . Буквално преведено това означава потник резервоар, в което няма никакъв смисъл, но по него време плувните басейни били наричани плувни резервоари (swimming tank),а отам наименованието се е пренесло към банските и топовете.
Не така стоят нещата с мъжкият топ, tank top, или потник. Изборът на названия е неограничен ! Но както и да са го наричали тогава той бързо се е разпространил и е станал неотменна част от мъжкия гардероб. През 30 и 40 години се появява и в холивудските ленти, като ”униформата” на злодея. Тогава носещите потници персонажи във филмите са били насилници, посягащи на съпругите си и заради това обикновеният мъжки потник е бил известен в уличния сленг като “wife-beaters”, биячи на съпруги . Може би най-известният филмов злодей по потник е изиграния от Марлон Брандо персонаж на Стенли Ковалски във филма „Трамвай на име Желание“ . Този злодей по потник дори изнасили снаха си Бланш Дюбуа ( Вивиан Лий ) в края на филма.
Разбира се факта, че някой носи, или не носи потник, не определя неговото поведение и въпреки че до края на 50-те мъжкия топ е филмова униформа на домашни насилници той намира място буквално във всеки мъжки гардероб. Причината – удобството и функционалността му са несравними. Няма облекло, което да може да се носи като горно през лятото , или като запазващо топлината бельо през зимата . През този период потниците все още са дреха която се носи като горна вкъщи, или под друга като бельо.
Истинската му поява в стрийт модата е през 70 – те. Основният моден тренд през това десетилетие е бил горната половина на облеклото да е стегната или прилепнала, а долната половина да е по-свободна и широка .В резултат на това много мъже и жени започват да носят потници и да ги комбинират с кожени якета, сака или жилетки с широки дънки, или панталони. Либерализацията на нравите също си казва думата . Паркове и плажове се препълват с хора, наслаждаващи се на слънчевите лъчи и дамският и мъжкият топ излизат на улицата.
В началото на 80-те години, модата да се носят дамски и мъжки потници получава неочакван мощен тласък от …. немската армия. При ревизия на складовите запаси на Бундесвера се установяват колосални излишъци на потници . За да се оттърве от тях Бундесвера ги разпродава за жълти стотинки и скоро те заливат пазара не само в Германия, а и във Великобритания, САЩ и Канада. Предлагали са се навсякъде – супермаркети, магазини за дрехи, бензиностанции и сувенирни магазини. Дори и днес, колкото и да е странно, има предлагане на потници със щампа на Бундесвера, но това са продукти, нямащи нищо общо с немската вълна заляла света през 80-те. По това време и много рок звезди излизат по потници пред публика. Отдавана е отминала модата на лъскавите блейзери от зората на рока и динозаври като Фреди Меркюри се появяват пред публика в тесни дънки и по потник. Масовият потребител бързо възприема тенденцията, комфортът и е без конкуренция и през 90-те дамските топове и мъжките потници са вече утвърдена институция в модата. Комбинацията – потник и чифт дънки, немислима допреди няколко десетилетия, се превръща в класика на времето си. Spice Girls показаха своите изваяни фигури в потници за музикални видеоклипове като Wannabe през 1996 г, а през 1999 Ким Бейсинджър разсъждаваше по невинна бяла класическа камизолка, в хита на Стенли Кубик “Широко затворени очи ” дали да се впусне в приключението swing . После тази тенденция някакси позатихна. Не изчезна, но не беше за стрйт модата това, което бе през 90-те. В средата на второто десетилетие на новия век от Холивуд и слънчева Калифорния тръгна модата да се носят дамски топове от естествени материи ( от камизолки, през такива с Х образен гръб, до класически дамски потници) като горно облекло в трите основни цвята типични за бельото. Фитнес маниаците също започнаха да демонстрират постиженията си по потници, които доскоро носеха като бельо. Тази тенденция бързо набра връх и стана част от живота ни особено в пандемичните времена . Стоенето вкъщи накара много от нас да преоткрият потника във всичките му разновидности и той се превърна в нормална част от облеклото по време на срешите в ZOOM.
Няма причина да мислим, че тази тендеция ще изчезне скоро. Даже напротив, днес потници могат да се видят в най-различни стилове и цветове да се носят във фитнес залата, на плажа или просто на улицата, когато грее слънце и времето е топло. Хитът обаче са дамските топове и мъжки потници от естествени материи с малко ликра в тях , в трите основни цвята – бял, черен и телесен . Тенденцията да се носи бельо като горно облекло от сатенени горници, през барлети и бюстиета, до потници, тепърва набира сила и вече от стрийт модата в L.A. се премести в модните подиуми, лансирана от марки като Dolche & Gabbana. Moже би това не бива да ни учудва- все пак живеем във времето, когато спортният панталон се кобиниа с блейзер и висок ток . А навремето ни обясняваха, че анцугът е само за спорт, а потникът да ни топли през зимата ……
Ако тази статия Ви е харесала, подкрепете ни и посетете нашият онлайн магазин за висококачествено дамско и мъжко бельо, бански и домашни облекла-вход от тук .
вече четиридесет години създава и произвежда бельо и пижами от естествени материи, както и бански костюми . Философията на компанията е да създава продукти, съчетаващи актуален дизайн с функционалност, практичност с удобство и всичко това от материи предоставящи комфорт на тялото .
Официален представител за България – ДагМарт ООД
No comments so far. Be first to leave comment below.