Черен петък (на английски: Black Friday) в съвременната битова култура на САЩ е денят след Деня на благодарността, който е възприет за начало на коледния пазар.
На този ден обикновено се предлага намаление на цените на стоките и чувствителните към изгодата американци започват лудо пазаруване. Много работодатели отчитат интереса на своите подчинени и дават свободен ден на служителите във фирмата. В Черния петък магазините отварят много рано – около 5 сутринта, а някои най-големи търговски вериги – даже в полунощ.
Интересът на потребителите към Черния петък постоянно нараства, което личи от класацията на 10-те дни в годината с най-големи продажби:
между 1993 и 2001 г. денят е заемал между 5-то и 10-място;
през 2002 и 2004 г. този ден е на второ място;
през 2003 и 2005 г. – денят е на първо място по продажби.
Терминът „Черен петък“ за пръв път се появява във Филаделфия в началото на 1960-те години. С него служители на местната полиция са наричали петъка след Деня на благодарността заради големите задръствания по пътищата.[1][2]
Няколко неправителствени организации считат за изключително вреден стреса през този ден. Ето защо през 1997 г. тези организации призовават американците денят да се превърне в Ден без покупки.
No comments so far. Be first to leave comment below.